Bildet: Skeive venner tilbyr regnbuetelefonen.no

Regnbuetelefonen er et samarbeid mellom Skeiv Verden Oslo og Viken, Forbundet for Transpersoner i Norge, HivNorge, Bamseklubben og FRI Oslo og Viken. I samarbeidet om Regnbuetelefonen kaller organisasjonene seg Skeive venner.

I bildet fra venstre: Stephen Adom (Skeiv Verden Oslo og Viken), Nils-Erik Aasen Flatø (FRI Oslo og Viken) Meti Olika (prosjektansatt – FRI Oslo og Viken), John Earhart (Den Norske Bamseklubben) Birna Rørslett (Forbundet for transpersoner i Norge – FTPN) og Jens H Älgenäs Eliassen (HivNorge). Foto: Petter Ruud-Johansen – FRI Oslo og Viken.

 

Skeive venner skal skape gode samtaler og motvirke ensomhet gjennom Regnbuetelefonen.

Koronapandemien og smitteverntiltakene gjør det fremdeles vanskelig for mange å møtes. Når vi sitter på hver vår tue og ikke kan eller tør oppsøke de sosiale aktivitetene vi er vant til, er det godt å ha en venn i telefonen.

– Sosiale treff og trygge møteplasser er noe av det viktigste vi tilbyr, og i en ny virkelighet med stengte dører måtte vi tenke nytt. Heldigvis hadde vi allerede før koronapandemien inntraff planlagt et nytt tilbud – et telefonvennprosjekt for voksne lesbiske, homofile, bi/pan, interpersoner og transfolk, sier Nils Erik Aasen Flatø, leder i FRI Oslo og Viken.

Sammen, og hver for oss 

– I en ny hverdag preget av isolasjon for mange mennesker samlet vi Skeiv Verden i Oslo og Viken, Bamseklubben, Forbundet for Transpersoner i Norge og HivNorge til felles innsats – og resultatet av dette er nå at Regnbuetelefonen ser dagens lys, sier Aasen Flatø.

– Sammen, og hver for oss, vil vi med Regnbuetelefonen nå bredt ut til våre voksne medlemmer, i våre ulike organisasjoner, som av ulike grunner ønsker seg noen å snakke med. Dette er ekstra viktig nå som folk i mindre grad enn før kan delta på sosiale treff rundt om i landet, sier Stephen Adom, daglig leder i Skeiv Verden i Oslo og Viken.

Regnbuetelefonen drives i samarbeid av Skeiv Verden, Forbundet for Transpersoner i Norge, HivNorge, Bamseklubben og FRI

Ukens høydepunkt, sier mottaker av Regnbuetelefon-tilbudet

Regnbuetelefonen var på tegneblokka gjennom vinteren og våren 2020, og i juni ansatte FRI Oslo og Viken Meti Olika for å administrere tilbudet. 

– Gjennom sommeren har vi satt rammene for tilbudet, som vi også ønsker at folk fra alle våre organisasjoner skal engasjere seg i som frivillige. Vi har startet opp et pilotprosjekt med noen få telefonvenner blant egne medlemmer og fått veldig god respons fra mottakere. Etter testfasen er vi nå endelig klare til å lansere tilbudet for fullt, sier Meti Olika.

Engasjer deg som frivillig

Målet med Regnbuetelefonen er å skape gode samtaler med voksne skeive mennesker (lesbiske, homofile, bi/pan, interpersoner eller transpersoner) og å motvirke ensomhet. 

Regnbuetelefonen er et tiltak for mennesker i hele Norge, som drives i samarbeid av Forbundet for Transpersoner i Norge, HivNorge, Bamseklubben, Skeiv Verden i Oslo og Viken og FRI i Oslo og Viken. FRI Oslo og Viken administrerer tilbudet.

Les mer om hvordan du kan engasjere deg som frivillig ringevenn, og hvordan du kan bli mottaker av samtaler på regnbuetelefonen.no